Tekstgrootte
Onze vier kernwaarden - Geloof in Onderwijs, Je doet ertoe, Vertrouwen en Verbondenheid - zijn zichtbaar en voelbaar op De Trimaran en richtgevend voor ons denken en handelen. Wij zijn een oecumenische basisschool. Onze oecumenische identiteit houdt in dat we open staan voor alle religies met wederzijds respect. Oecumenisch is het samengaan van levensbeschouwelijke richtingen, in ons geval de rooms-katholieke en protestantse. Uitgangspunt is de Bijbel en de normen en waarden die ons daarin worden aangereikt.
Samen
De Trimaran is een oecumenische basisschool waar alle kinderen welkom zijn. Vanuit onze christelijke traditie willen wij kinderen begeleiden en ondersteunen bij het verkennen, bewust maken en verrijken van hun wereld.
Wij streven ernaar dat kinderen, ouders en medewerkers zich welkom, gezien en gewaardeerd voelen. Dit laten wij zien door met een open houding met elkaar om te gaan. Wij groeten elkaar, leven ons in en luisteren naar de ander.
Wij willen ons ontwikkelen in een professionele leergemeenschap waar wij samen leren, elkaar waarderen en kennis delen.
Kwaliteit
De Trimaran streeft ernaar om leerlingen een breed onderwijsaanbod te bieden. Wij werken continu aan het op orde hebben van onze basisvakken: taal, lezen en rekenen. Hiervoor werken wij handelings-en opbrengstgericht. We streven ernaar om het beste uit ieder kind te halen.
Wij bereiden onze kinderen voor op kennis en vaardigheden die zij in de toekomst nodig zullen hebben. Wij werken in elke groep op minimaal drie niveaus. Elk kind zal vanuit onze basisschool de stap kunnen maken naar het vervolgonderwijs dat passend is voor zijn of haar toekomst.
Welbevinden
Wij streven ernaar een klimaat te scheppen waarin kinderen hun persoonlijkheid kunnen ontwikkelen, positief gedrag aanleren, respect te hebben voor andere culturen en opvattingen. Wij bieden een gestructureerde leeromgeving die veilig en uitdagend is. Onze goede en warme sfeer op school zorgt voor rust. Wij leren onze kinderen om grenzen te stellen en verantwoordelijkheid te dragen. Dit doen wij met wederzijds respect voor elkaar.
Creativiteit
Wij hebben oog voor de talenten van onze kinderen en willen dit op een positief stimuleren. Wij streven ernaar onze kinderen de ruimte geven te d.m.v. creativiteit, het vermogen om nieuwe dingen te ontdekken of te creëren. Kinderen ervaren dat zij verschillend mogen zijn.
Vanuit een lerende cultuur werken wij aan een onderzoekende houding bij de kinderen, waarbij aandacht is voor het (creatieve) proces en het resultaat.
Beweging
Een gezonde leefstijl vinden wij belangrijk. We hebben een doorgaande lijn voor bewegingsonderwijs. Tevens bieden wij samen met de gemeente Edam-Volendam de kinderen vanaf groep 3 vijf weken per schooljaar ‘swim to play’ aan. Daarnaast passen wij dagelijks ‘bewegend leren’ toe aan onze lesstof en bewegen de kinderen dagelijks buiten.
De visie van De Trimaran is verwoord in onze 8 s-en:
Samen | Ouders, leerkrachten en kinderen vormen samen een leergemeenschap. Wij hechten aan goed onderling contact en wederzijdse inzet ten behoeve van onze kinderen. We zijn elkaars partners in de begeleiding van het kind. |
Schik | Plezier hebben in leren als kind en als leerkracht. Wij willen kinderen uitdaging bieden om het beste uit henzelf te halen . De digiborden in de groepen 3 t/m 8 bieden daarbij veel extra mogelijkheden. |
Slim | Adaptief onderwijs. Leren je talenten te ontwikkelen. Wie snel kan leren, krijgt extra werk. |
Sociaal | Veilig pedagogisch klimaat. Een goede, op leren gerichte sfeer. Samenwerken op basis van onderling respect en een open, eerlijke en zo nodig kritische houding naar elkaar. |
Sterk | De kracht van ieder individu, met passende ondersteuning van de leerkracht. De een heeft nu eenmaal andere ondersteuning nodig dan de ander. Maar alle kinderen hebben recht op voldoende aandacht. |
Stimulerend | Coachen van studenten/medewerkers, zeer uitdagende leeromgeving. Goed voorbeeld doet goed volgen. Op De Trimaran is een cultuur aanwezig van aandacht voor persoonlijke ontwikkeling bij leerkrachten. Vanuit die gedachte staat men open om ervaring met elkaar uit te wisselen en door te geven aan studenten die stage lopen. |
Structuur | Gedegen onderwijs. Elk leerjaar bestaat uit een grote basisgroep, daarnaast een groep die extra ondersteuning krijgt. Sommigen hebben zelfs een eigen leerplan. Wie echter de stof beheerst kan bepaalde stof overslaan en moeilijker werk doen. Voor de (hoog-)begaafden is er een bovenschoolse plusgroep. |
Sportief | Vanaf schooljaar 2018-2019 krijgen alle groepen bewegingsonderwijs door een vakdocent aan de hand van de methodiek 'Athletic Skills Model'. |